Moro på vannet

Det er mye moro man kan gjøre på vannet, i tillegg til de mer tradisjonelle aktiviteten som fiske og svømming. Å stå på vannski og vindsurfing er moro, og i Norge er vindforholdene perfekt til å drive med spesielt vindsurfing. Vi har en lang kyst så det viktigste er å finne et område hvor det er enkelt å komme seg uti og hvor bølgene ikke blir helt ekstreme. Vannski kan være litt vanskeligere fordi man da er mer sårbar for vind og bølger. De fleste løser dette enkelt ved å kjøre i et 8-tall eller i en rektangelform.  Da trenger man ikke lange sammenhengende strekninger. Det er også greit for trening og for å sette opp hopp og andre morsomme utfordringer.

Utstyr

Utstyr

Å drive med sport er ikke alltid rimelig, spesielt ikke hvis man skal gå forbi hobby nivået. Heldigvis så er det også mulig å leie utstyr så man kan prøve det ut før man investerer i mer profesjonelt utstyr. I noen kommuner finner man egne vannparker hvor slikt utstyr er tilgjengelig. Ellers så er det mange klubber som også tilbyr leie av utstyr.

Basisutstyret er selvsagt vannski eller surfebrett. Dette bør være tilpasset din høyde og erfaringsnivå, noe som klubben og evt. selger kan hjelpe deg med. I tillegg så må man vurdere en våtdrakt. Om sommeren så er det mange som synes det går greit uten å ha våtdrakt. Det kan være litt kaldt, men ikke mer enn man klarer. Det er litt annerledes om høsten og våren. Da må man ha en god våtdrakt for å klare å holde varmen og ha det moro på vannet.

En god våtdrakt vil ikke nevneverdig hindre bevegelsene dine og er bare positivt for opplevelsen. Det finnes flere typer, så det gjelder å bruke god tid på å finne ut hva du trives best med.

Mange hobbyer

Selv om folk flest sliter med å få tiden til å strekke til, tidsklemmen er et problem for mange, så har vi mange hobbyer. Noen går på nettet og leser Se og hør, mens andre spiller spill for moroskyld hos Spillespill eller PokerStarsCasino. Så er det mange som ønsker å gjøre noe aktivt på fritiden, og det er her vi mener at man med fordel kan bli litt mer kreativ. Det kan bli litt kjedelig å gjøre akkurat det samme hele tiden og det er her jeg vil slå et slag for vannski og andre vannaktiviteter. Ved å gjøre litt forskjellige aktiviteter som alle utfordrer forskjellige muskelgrupper så holder du deg i form og ikke minst får brukt muskelgrupper du kanskje ellers ikke bruker.

Det er også mindre sannsynlig at man går lei hvis man har flere hobbyer å bytte på. Ensformighet gjør ting kjedelig og når ting blir kjedelig så blir det vanskeligere å fortsette hvis det føles litt tungt i en periode. Slik som når man blir stiv og støl i kroppen etter å ha hatt første par omgangene på vannet med ski på beina eller blir sliten i armene etter en hard tromme økt. Personlig så står jeg på vannski om sommeren, da er mange folk ute eller på ferie. Så koser jeg meg med nettbrett og gode spill de kveldene jeg ikke øver med bandet.

Viktige prinsipper

Viktige prinsipper

Det er viktig å bruke en rask båt med en kraftig motor når man skal trekke noen på vannski. Båten må kunne komme opp i høy, men kontrollert fart. Båten må også ha ratt og det bør alltid være minst to i båten. En skal styre båten og en må holde øye med den som er ute i vannet. Førerens fokus må være på å unngå skjær eller andre hindringer i veien. Passasjeren må holde øye med den som er i vannet for å kunne signalisere med engang om vedkommende faller eller slipper taket. Dette er av sikkerhetshensyn. En person kan slå seg hardt og derfor risikere å bli slått bevistløs. Så man må en som fokuserer på den som står på ski.  Det er også mulig for den som står på vannski å gi signaler til båtføreren for å øke farten eller for å senke farten. Etter hvert som man blir mer erfaren så blir dette viktig.

Kort innføring

Den aller beste måten å bli godt kjent med vannski er selvsagt å prøve sporten, men noen tips er:

  • Utgangsstillingen er: bøyde knær, linjen ligger mellom beina og skituppene peker rett opp.
  • Ikke dra deg selv opp, vent til du kjenner at båten begynner å dra i deg.
  • Når du kjenner at båten trekker så retter du knærne og reiser deg.
  • Armene skal bare stabilisere kroppen, du skal ikke bruke den til å dra deg fremover.

Når du har fått kontroll over det grunnleggende så er det på tide å utfordre deg selv. Du kan gå fra å bruke to ski til å bruke bare en ski. Du kan velge å legge inn flere bevegelser slik som store svinger og hopp. Husk å ikke hold på for lenge om gangen. Du bruker svært mange muskelgrupper når du driver med dette og derfor så er det viktig å ta pauser så du ikke går lei fordi du blir for sliten og for støl.

Knappeste mulige margin

Jeg har min store interesse innen musikk, men selv om jeg er dame så har jeg også litt interesse for forskjellige sporter. Selv om det er vannsport som har min største oppmerksomhet så skjer det ganske ofte at jeg både ser TV og leser om andre sporter. Jeg tenker da ikke på de store sportene som fotball og ishockey. Men det er en annen sport som har fått min interesse mer og mer de senere årene. Og det er de gutta og jentene som sykler mil etter mil etter mil langs landeveien. Den sporten der er tøff og ikke minst er virkelig utholdenhets sport.

Knappeste mulige margin