Privat blogg

Det blir allerede en litt mer personlig sak allerede på blogg innlegg nummer to. Jeg har sovet utrolig godt i natt, men jeg har også sovet utrolig lenge. Hvorfor sover man forskjellig fra natt til natt? Jeg har ikke gjort noe spesielt forskjellig de siste dagene – det har vært mange like dager. Da mener jeg at man burde også sove likt og ikke bare 6 timer den ene natta og mer enn 10 timer den neste natta.

Hva sier internett eventuelt slike ting om denne saken tro. Jeg kaster meg på nettet for å se om jeg kan finne noe svar.

Søvnrytmer

Jeg er jo klar over at søvn behov forandrer seg etter hvert som man blir eldre. Når man var liten, eller helt spebarn sov man jo nesten døgnet rundt. Så avtok søvnbehovet gradvis med ganske mange timer etter hvert som man ble litt eldre. Når man nådde voksen alder – la oss si ferdig med tenårene – så var kanskje ikke behovet for søvn mer enn rundt seks timer i døgnet. Enkelte døgn mer enn det – kanskje opp til ni timer. Men la oss si fra 6 til 9 timer i døgnet da. Tror det er ganske gjennomsnittlig normalt hos et voksent menneske.  Jeg kunne sikkert brukt mye mer tid på å lete frem mange svar på mine spørsmål om dette, men så nysgjerrig er jeg ikke. Jeg får bare akseptere at slik er det – jeg sover forskjellig på forskjellige dager selv om forutsetningene er veldig like.

God og faste rutiner

Nesten uansett hvor jeg este så kom det frem at gode og faste rutiner var det aller beste for å få mest kvalitet ut av søvnen. F.eks. legge seg på samme tid hver dag og sørg for at du har tid til å sove minst syv timer hver natt. He he tiden er innenfor det jeg skrev tidligere over her. Videre sies det at man bør holde seg unna koffein, heavy mat eller sterk mat, alkohol eller medisiner som kan holde deg våken. Alt dette bør man holde seg unna de siste timene før leggetid.

Men alt dette er jo ganske normale ting som de aller fleste kjenner til uten å surfe nettet rundt for å finne noen svar da. En god rutine er også å «geare ned» i tiden før leggetid, slik at man er avslappet og begynner å bli trett mot den faste tiden man burde legge seg.

Omgivelsene dine på soverommet er også viktige. Sørg for at det blir helt mørkt der du sover og at det er så stille som mulig. Og husk at sengen kun er til å sove i og host host andre private ting med en partner! Sengen er ikke stedet man spiser, ser på TV, leser, skriver brev osv. Kun de to oven nevnte tingene.  Det å trene regelmessig er også godt for en god natts søvn, men aldri nær leggetid.

Ble rene helsebloggen til slutt dette her jo – med masse oppramsing av gode råd. He he greit nok med litt gode råd – gode råd kan aldri gjentas for ofte sies det jo. Ha en fin dag – jeg har uansett sovet godt i natt så håper dagen blir like fin  🙂